2 Δεκεμβρίου 2012

Δημιουργική Γραφή και Φυσικές Επιστήμες

Η ικανότητα της ενόρασης, η δυνατότητα δηλαδή του να βλέπουμε συνάφειες & σχέσεις μεταξύ ιδεών και πραγμάτων βασιζόμενοι σε λίγες πληροφορίες και δεδομένα μας, ανοίγει δρόμους για τη δημιουργική γραφή και τη δημιουργικότητα γενικότερα. Για παράδειγμα ο Νεύτωνας εμπνεύστηκε από την πτώση του μήλου για να διατυπώσει το νόμο της βαρύτητας. Άλλη ικανότητα για τη δημιουργική γραφή αποτελεί και η νοερή απεικόνιση δεδομένων, η οποία και μπορεί ν' αναπτυχθεί με το συνδυασμό της παραδοσιακής προφορικής αφήγησης, με τις πολλαπλές δυνατότητες που προσφέρουν τα σημερινά πολυμέσα ( ψηφιακή αφήγηση).
Μια από τις τεχνικές καλλιέργειας της δημιουργικής γραφής και σκέψης αποτελούν οι ερωτήσεις Scamper.
S=Substitute (αντικαθιστώ), C=Compine (Συνδυάζω), A=Adapt (Προσαρμόζω), M=Modify (Τροποποιώ), P=Put to a new use (Βρίσκω άλλη χρήση), E=Eliminate (Απλοποιώ, εξαλείφω), R=Reverse (Αντιστρέφω). Για παράδειγμα αν θέλουμε ν' αναπτύξουμε τη σκέψη του μαθητή και της μαθήτριας και να τον/τη βοηθήσουμε να εκφραστεί ανάλογα, ώστε να οδηγηθεί στην ενότητα της θερμότητας στην κατανόηση της έννοιας των μονωτών και αγωγών και στη χρήση τους στη κατασκευή ενός σπιτιού.
Εργασία
Μένεις σε μονοκατοικία ή πολυκατοικία;..........................................
Με τι υλικά είναι κατασκευασμένο το σπίτι σου;............
 Ποιος είναι ο προσανατολισμός του;........
Πώς θερμαίνεται το σπίτι σου το χειμώνα;...............................................΄
Πώς είναι τα κουφώματα;....................
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ SCAMPER
1 Τι θα έκανες μεγαλύτερο, πιο πλατύ και ισχυρό;
2. Τι θα έκανες μικρότερο και ελαφρύτερο;
3. Σε τι θα άλλαζες μορφή, σχήμα και προσανατολισμό;
4. Τι αντικατάσταση θα έκανες σε υλικά της σκεπής, των τοίχων και των κουφωμάτων;
5.Τι ανταλλαγές και αντιστροφές θα έκανες;
Συνδύασε και παρουσίασε τώρα τις ιδέες σου στην ομάδα σου. Συζήτησέ τες, άλλαξε ό,τι θεωρείς ότι χρειάζεται και παρουσίασε τις προτάσεις σου στην τάξη μαζί με την υπόλοιπη ομάδα σου.