ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

10 Νοεμβρίου 2012

Τι καιρό κάνει (Ευέλικτη ζώνη)

Τα καιρικά φαινόμενα αποτελούν μια καλή εισαγωγή μαθητών και μαθητριών είτε για τις φυσικές επιστήμες είτε για στα πλαίσια της ευέλικτης ζώνης. Αυτό συμβαίνει γιατί εμπίπτουν στην άμεση αντιληπτικότητά τους (μακρόκοσμος), αλλά κυρίαρχα επειδή το νερό, κυρίαρχο στοιχείο των καιρικών φαινομένων αποτελεί βασικό κομμάτι των παιχνιδιών του παιδιού στη φύση.
Τα καιρικά φαινόμενα μπορούν με διαφορετικό βαθμό δυσκολίας να χρησιμοποιηθούν σ' όλες τις τάξεις. Παρακάτω σας παρουσιάζω απλά μια διδακτική πρόταση, που μπορεί να τροποποιηθεί με όποιο τρόπο θεωρείται καλύτερο για την τάξη σας:

Φύλλο  Εργασίας 
Χρονική διάρκεια: 5-10  διδακτικές  ώρες
1η  Δραστηριότητα: «Ο καιρός του τόπου μας»
Σε χαρτί του μέτρου που έχει αναρτηθεί στην τάξη έχει φτιαχτεί πίνακας, στην πρώτη στήλη του οποίου γράφονται οι ημέρες της εβδομάδας. Στη δεύτερη στήλη, οι λέξεις κρύο/ζέστη. Στην Τρίτη στήλη, οι λέξεις ήλιος/συννεφιά, στην τέταρτη στήλη βροχή/χιόνι και στην πέμπτη στήλη φυσάει/δε φυσάει.
ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΠΙΝΑΚΑ
Ο ΚΑΙΡΟΣ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ
ΗΜΕΡΕΣ
ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
Κρύο    ή
Ζέστη
Ήλιος   ή
Συννεφιά
Βροχή   ή
Χιόνι
Φυσάει   ή
Δε φυσάει
ΔΕΥΤΕΡΑ
ΤΡΙΤΗ
ΤΕΤΑΡΤΗ
ΠΕΜΠΤΗ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
ΣΑΒΒΑΤΟ
ΚΥΡΙΑΚΗ

Τα παιδιά καταγράφουν καθημερινά, για μια εβδομάδα, στον πίνακα τις παρατηρήσεις τους (γραπτώς ή με σχέδια-ζωγραφιές).
Είναι σημαντικό, ο πίνακας να αναρτηθεί τουλάχιστον μία εβδομάδα πριν αρχίσει η διδασκαλία για τον καιρό του τόπου μας, ώστε να ακολουθήσει συζήτηση σε βάθος(βλ. φωτογραφία  3 ).
2η  Δραστηριότητα:  «Δελτίο καιρού»
Οι μαθητές παρακολουθούν βίντεο με δελτίο καιρού από το Διαδίκτυο (www.youtube.comÞΔελτίου καιρού). Στη συνέχεια ακολουθεί συζήτηση-σχολιασμός του με έμφαση το συμβολισμό και το λεξιλόγιο που χρησιμοποιείται.
3η  Δραστηριότητα:  «Τι καιρό κάνει;»
Οι μαθητές αναζητούν προβλέψεις καιρού σε εφημερίδες και περιοδικά και συγκεντρώνουν αποκόμματα. Έπειτα, συνθέτουν ένα κολλάζ με τα αποκόμματα και ακολουθεί συζήτηση σχετικά με το συμβολισμό που χρησιμοποιείται .
4η  Δραστηριότητα:  «Τι να φορέσω;»
Οι μαθητές εκφράζουν τη γνώμη τους για το είδος των ρούχων που πρέπει να φορούν σε κάθε εποχή του χρόνου. Στη συνέχεια, χρωματίζουν εικόνες με διάφορα ρούχα (π.χ. κασκόλ, μπουφάν, αδιάβροχο κ.ά.) και  τις κολλούν σε χαρτόνι, ταξινομώντας τις πρώτα ανά εποχή (βλ. φωτογραφία  5).
5η  Δραστηριότητα:  «Οι  τέσσερις εποχές και οι δώδεκα μήνες»
Οι μαθητές φτιάχνουν κατασκευή σε μεγάλο χαρτόνι με θέμα: «Οι τέσσερις εποχές του χρόνου». Μπορούν να χρησιμοποιήσουν υλικά από την καθημερινή ζωή ή το φυσικό περιβάλλον (π.χ. βαμβάκι, ρύζι, άμμος, χορτάρι κ.λπ.).
Παράλληλα, γίνεται συζήτηση για τον καιρό σε κάθε εποχή και τους μήνες του χρόνου (βλ. φωτογραφία   6,7,8).
6η  Δραστηριότητα:  «Μουσική και Τέχνη»
Οι μαθητές παρατηρούν πίνακες ζωγραφικής  από το Διαδίκτυο και αναφέρουν την εποχή που αντιπροσωπεύει ο καθένας τους.
Έπειτα ακούνε τις τέσσερις εποχές του Βιβάλντι και προσπαθούν να αναγνωρίσουν  την εποχή στην οποία αναφέρεται το κάθε κομμάτι.
Τέλος, ζωγραφίζουν μία εικόνα από την εποχή του χρόνου που αγαπούν περισσότερο.
7η  Δραστηριότητα:  «ΤΠΕ & Καιρικά φαινόμενα»

Μαθητές & μαθήτριες δημιουργούν ταινίες με τη βοήθεια του Movie Maker



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου