Τα πάντα γύρω μας είναι Φυσική, μήπως θα μπορούσα να τα συνδυάσω με τη δημιουργική γραφή, έτσι ώστε να έχω διπλό όφελος. Τι θέλω να πω; Από τη μια ξεπερνώ τα εμπόδια που θέλουν τις Φυσικές Επιστήμες να εκλαμβάνονται ως δύσκολο και πολύ "επιστημονικό" πεδίο και από την άλλη αποτελούν αφορμή, ώστε μαθητές και μαθήτριες να προβληματιστούν δημιουργικά και να εκφραστούν σε ομάδες ώστε να γράψουν, να παίξουν, να μάθουν για τον κόσμο γύρω τους. Δηλαδή και φέρνουμε τον κόσμο της φυσικής κοντά τους, βλέπουν ότι δεν είναι κάτι τρομερό και παράλληλα ασκούνται στο λεξιλόγιό τους και καλλιεργούν τις γλωσσικές τους δεξιότητες. Τρόποι πολλοί, ήδη ανέφερα σε προηγούμενα άρθρα κάποιους από αυτούς. Μας βοηθά πολύ και το νέο αναλυτικό πρόγραμμα των φυσικών επιστημών στο δημοτικό σχολείο, το οποίο διαφοροποιεί και τις έννοιες αλλά και τον τρόπο που αυτές παρουσιάζονται από την Α' Τάξη (Μελέτη Περιβάλλοντος) μέχρι και την Έκτη (Φυσικές Επιστήμες).
Α. Φτιάχνω ποιήματα που να αρχίζουν από την ίδια λέξη:
Φως ανοίγει δυνατό
Φως που διώχνει το κακό
Φως ωραίο και ζεστό
Φως και ήλιος ζευγάρι παντοτινό
Φως διαπερνά τον ουρανό
Φως αισιοδοξίας και χαράς
Φως φωτόνια πετάς
Φως γρήγορε ταξιδευτή
Φως έλα πάλι στη γη.
..........................................
Δύναμη αόρατη μα πάντα εκεί
Δύναμη αιτία στην αλλαγή
Δύναμη, έλξη και τριβή
Δύναμη ισχυρή, μαγνητική
Δύναμη, πίεση, ροπή
Δύναμη, άνωση, βαρύτητα
Δύναμη, αλλάζει την ταχύτητα
Δύναμη, δυναμόμετρο μετρώ
Δύναμη βάζω και ασκώ.
Β. Χρησιμοποιώ γειτνιάσεις λέξεων, αλυσίδες λέξεων, καταιγίδα ιδεών, αρκτικόλεξα:
Φύκια Ανεμώνη Τρόφιμο
Υγιεινά Νάρκισσος Ρευστό
Τρώμε Θυμάρι Οίνος
Ομελέτα Ορχιδέα Φρέσκος
Σελέσια Ημίγλυκος
Γ. Γράφω ιστοριούλες με το τι θα γινότανε αν...
Τι θα συνέβαινε αν δεν υπήρχε βαρύτητα στο σπίτι μας;
Τι θα συνέβαινε αν έπεφτε χαλάζι μεγάλο σαν μήλο;
Τι θα συνέβαινε αν εξαφανιζόταν μια μέρα ο ήλιος;
Η καθαυτή λειτουργία της φαντασίας είναι να οραματίζεται πραγματικότητες και δυνατότητες που δεν μπορούν να αποκαλυφθούν με την πρώτη ματιά, μέσα από την αντίληψη τη συμβατική. Θέλουμε να συνδυάσουμε τη λογική σκέψη με τη φαντασία και την καλλιτεχνική δραστηριότητα.
Α. Φτιάχνω ποιήματα που να αρχίζουν από την ίδια λέξη:
Φως ανοίγει δυνατό
Φως που διώχνει το κακό
Φως ωραίο και ζεστό
Φως και ήλιος ζευγάρι παντοτινό
Φως διαπερνά τον ουρανό
Φως αισιοδοξίας και χαράς
Φως φωτόνια πετάς
Φως γρήγορε ταξιδευτή
Φως έλα πάλι στη γη.
..........................................
Δύναμη αόρατη μα πάντα εκεί
Δύναμη αιτία στην αλλαγή
Δύναμη, έλξη και τριβή
Δύναμη ισχυρή, μαγνητική
Δύναμη, πίεση, ροπή
Δύναμη, άνωση, βαρύτητα
Δύναμη, αλλάζει την ταχύτητα
Δύναμη, δυναμόμετρο μετρώ
Δύναμη βάζω και ασκώ.
Β. Χρησιμοποιώ γειτνιάσεις λέξεων, αλυσίδες λέξεων, καταιγίδα ιδεών, αρκτικόλεξα:
Φύκια Ανεμώνη Τρόφιμο
Υγιεινά Νάρκισσος Ρευστό
Τρώμε Θυμάρι Οίνος
Ομελέτα Ορχιδέα Φρέσκος
Σελέσια Ημίγλυκος
Γ. Γράφω ιστοριούλες με το τι θα γινότανε αν...
Τι θα συνέβαινε αν δεν υπήρχε βαρύτητα στο σπίτι μας;
Τι θα συνέβαινε αν έπεφτε χαλάζι μεγάλο σαν μήλο;
Τι θα συνέβαινε αν εξαφανιζόταν μια μέρα ο ήλιος;
Η καθαυτή λειτουργία της φαντασίας είναι να οραματίζεται πραγματικότητες και δυνατότητες που δεν μπορούν να αποκαλυφθούν με την πρώτη ματιά, μέσα από την αντίληψη τη συμβατική. Θέλουμε να συνδυάσουμε τη λογική σκέψη με τη φαντασία και την καλλιτεχνική δραστηριότητα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου