29 Δεκεμβρίου 2013

Η αξιολόγηση έγινε. Και τώρα τι;

ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΣΙΑΚΑΛΟΥ
ομότιμου καθηγητή
Οταν πριν από κάποια χρόνια εμφανίστηκε το Παιδαγωγικό Τμήμα του πανεπιστημίου μας να βρίσκεται στη διεθνή κατάταξη QS ανάμεσα στις καλύτερες 150 παιδαγωγικές σχολές του κόσμου, οι περισσότεροι σ' αυτήν τη χώρα δεν έδωσαν σημασία. Αλλοι επειδή θεωρούν ότι δεν υπάρχει κανένας τρόπος να αξιολογείς πανεπιστήμια, άλλοι επειδή δυσπιστούν απέναντι στις διεθνείς οργανώσεις που προβαίνουν σε αξιολογήσεις («σε τι άραγε να αποσκοπούν;») και άλλοι επειδή ποτέ δεν μπορούν να φανταστούν και να αποδεχτούν ότι εδώ, δίπλα μας μπορεί να γίνεται δουλειά που βαθμολογείται διεθνώς με «άριστα». Αλλωστε, μια τέτοια διαπίστωση προφανώς έρχεται σε πλήρη αντίθεση με όσα στο εσωτερικό ακούγονται για τα πανεπιστήμιά μας. Ετσι, το υπουργείο Παιδείας, πρωτοπόρο στην προσπάθεια απαξίωσης των πανεπιστημίων, αποφάσισε να ορίσει τις δικές του επιτροπές με δικούς του επιστήμονες από το εξωτερικό και τα δικά του κριτήρια αξιολόγησης.
Εκφράστηκαν πολλές αντιρρήσεις για τη διαδικασία αυτή, όμως εκλήφθηκαν ως «φόβος μπροστά στην αντικειμενική αξιολόγηση». Το Παιδαγωγικό Τμήμα του ΑΠΘ ήταν το τελευταίο που δέχτηκε τη διαδικασία του υπουργείου Παιδείας. Οι αντιρρήσεις του ήταν απόρροια της τεχνογνωσίας και του αισθήματος ευθύνης των μελών του, τα οποία πολλές φορές είχαν τοποθετηθεί δημόσια για το τι πρέπει να περιλαμβάνει μια διαδικασία αξιολόγησης, ώστε να ωφελεί την κοινωνία. «Προφάσεις εν αμαρτίαις» χαρακτηρίστηκαν οι απόψεις τους.
Το Σεπτέμβριο ήλθε η Επιτροπή, αποτελούμενη από επιστήμονες του εξωτερικού και με τη λίστα των κριτηρίων του υπουργείου στα χέρια. Αυστηρή στη δουλειά της. Να ψάχνει τα πάντα: τι ερευνητικά προγράμματα, πόσες δημοσιεύσεις, τι πρόγραμμα σπουδών, τι μαθήματα, ποιες διεθνείς αναγνωρίσεις, πού πρωτοπορείτε διεθνώς, ποιες οι παρεμβάσεις σας στην κοινωνία, πόσα χρήματα παίρνετε και πώς τα ξοδεύετε;
Πριν από δεκαπέντε ημέρες ήλθε η έκθεση της Επιτροπής: «άριστα» στην έρευνα, «άριστα» στη διδασκαλία, «άριστα» στην καινοτομία… «άριστα», «άριστα», «άριστα» σε όλους τους τομείς. Πλήρης επιβεβαίωση αυτών που γνωρίζαμε από τις προηγούμενες διεθνείς αξιολογήσεις. Και οι μόνοι που εγκαλούνται βρίσκονται στην άλλη πλευρά και οι πράξεις τους κατονομάζονται με ακρίβεια: είναι αυτοί που παρεμποδίζουν την εφαρμογή των πρωτοπόρων προγραμμάτων του Τμήματος (π.χ. τον Τομέα Μειονοτικής Εκπαίδευσης), αυτοί που υπονομεύουν τη λειτουργία της βιβλιοθήκης του, αυτοί που αυταρχικά σταμάτησαν -«αλλαγή προτεραιοτήτων»!- την κτιριακή επέκταση της Σχολής (για την οποία είναι εξασφαλισμένα και περιμένουν τα χρήματα της Ευρωπαϊκής Ενωσης), αυτοί που διαιωνίζουν την υποχρηματοδότηση.
Και τώρα τι; Θα ενημερωθεί επίσημα για τα αποτελέσματα η κοινή γνώμη, θα εφαρμοστούν αυτά που προτείνει η Επιτροπή ή θα καταχωνιαστούν στα συρτάρια και θα συνεχιστεί η ίδια πολιτική; Δυστυχώς, η απάντηση είναι ήδη γνωστή.
agelioforos.gr